Wiele osób nie zdaje sobie nawet sprawy z tego, za jak wiele czynników odpowiedzialna jest karta graficzna. Te lepsze, potrafią nawet modyfikować ostateczny wygląd gier wideo, usprawniając na przykład fizykę elementów, chociażby przy niszczeniu otoczenia przez gracza w grze Battlefield 3 przy pomocy broni wybuchowej. Karta usprawni wygląd tego procesu, a nawet doda od siebie więcej elementów. To między innymi z tego powodu, karty graficzne są tak ważne w kontekście gier wideo. Potrafią ukazać grę w taki sposób, w jaki widzieli ją twórcy projektując jej wygląd, a czasem nawet dodają coś do wyjściowego jej wyglądu. Wybrane funkcje kart graficznych, można rozróżnić na między innymi:
Filtrowanie anizotropowe – jest to technika, znajdująca zastosowanie w grafice trójwymiarowej, której zadaniem jest poprawa wyglądu tekstur. Działa ona w szczególności na obiekty oddalone, widziane pod kątem. Wyróżnia się różną intensywność tego procesu, która pozwala na lepsze efekty, jest to jednak technika, która wymaga dużej mocy obliczeniowej, a co za tym idzie – dobrej karty graficznej.
Mapowanie wypukłości – określa technikę, która poprawia wygląd renderowanych obiektów. Symuluje ona lekkie wypukłości na obiektach, bez ingerencji w geometrię obiektu.
Efekty cząsteczkowe – bardzo ciekawa technika, która odpowiedzialna jest za symulacje złożonych zjawisk (takich jak opady śniegu, czy deszczu, dym, pył, płomień). Odbywa się to za pomocą dużej grupy wirtualnych cząsteczek, traktowanych jak obiekty punktowe. Czas istnienia cząsteczek jest zazwyczaj określony, a na ich działanie wpływ mają rzeczy takie jak wiatr czy grawitacja, odbijają się również od przeszkód.
Antyaliasing – proces, który za zadanie ma zapobieganie „schodkowania obrazu”. Oznacza to mniej więcej tyle, że zapobiega on wykrzywianiu np. gałęzi w grach wideo. Efekt tak zwanego „schodkowania obrazu”, jest tym bardziej widoczny, im mniejsza jest rozdzielczość wyświetlanej grafiki, pojawia się on jednakże przy każdej rozdzielczości i tu z pomocą przychodzi właśnie antyaliasing, który zadanie ma wygładzenie tych elementów, dając złudzenie ostrych krawędzi obiektu.
Karty graficzne [https://sferis.pl/karty-graficzne-2060] odpowiedzialne są za wiele zjawisk, a ich funkcje ciągle rozszerzają się. Patrząc na to jak wiele zadań posiadają i na to, jak wiele od nich zależy, nie dziwi fakt ich cen oraz szybkiego rozwoju.